РОЗДІЛ 1.
РОЛЬ І МІСЦЕ ІНФОРМАЦІЙНОГО ЦЕНТРУ БІБЛІОТЕКИ У НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
1.1. Шкільна бібліотека важливий елемент навчального закладу
Шкільна бібліотека - обов’язковий структурний підрозділ навчального закладу, який здійснює інформаційне, культурно-просвітницьке забезпечення навчально-виховного процесу як в урочний, так і в позаурочний час.
Шкільна бібліотека нашої школи - це не лише інформаційний центр, а й важливий елемент навчально-виховного процесу. Посилену увагу ми приділяємо інформаційно-бібліографічній роботі в обслуговуванні учнів, учителів, вихователів, інших співробітників школи, основну роботу спрямовуємо на виховання в учнів інтересу до книжки й читання, на всебічне задоволення інформаційних потреб читачів. Індивідуальні форми роботи з дітьми поєднуються з інформаційними та масовими.
У навчальних кабінетах нашої школи обладнані полиці, на яких учителі виставляють літературу з позакласного читання. Систематично проводяться колективні читання й обговорення художніх творів, індивідуальні бесіди, організовуються свята книжки, тематичні вечори, які є для школярів джерелом пізнавальної інформації, відпочинку й радості.
Художня книга надзвичайно підвищує якість шкільного навчання, тому потрібно навчити дітей робити виписки з літературних творів. Якщо ви порівняєте успішність навчання дітей, які багато читають, з успішністю в навчанні дітей, які не беруть у руки жодної книжки, крім підручника, то побачите дуже велику різницю в грамотності. Діти, які читають, привчаються самостійно навчатися за допомогою книжок, знаходячи в них відповіді на питання, що їх цікавлять. Книжка потрібна підростаючому поколінню не менше, ніж школа – ось чому популяризація літератури – пріоритетне завдання бібліотеки навчального закладу.
Інформаційна робота бібліотеки нашої школи полягає в оформленні виставок з певних тем: «Україна – моя Батьківщина», «Країна казок», «Живуть,Тарасе рідний,поміж нас і голос твій,і пензель твій,і слово» та інші. Матеріали книжкових виставок використовують у своїй роботі вихователі, вчителі, учні 5-9 класів.
Велику увагу учнів та вчителів привертає книжкова виставка «Великий син Українського народу», яка містить такі розділи:
1. Сторінки життя і творчості Т.Г. Шевченка.
2. Поки сонце з неба світить, тебе, Тарасе, не забудуть.
До експозиції включено збірки творів Т.Г. Шевченка, тематичні папки про його життя і творчість, про вшанування пам’яті Великого Кобзаря в Україні.
Основними напрямками роботи нашої бібліотеки є:
- діагностування інформаційних потреб учнів; оптимізація довідково-бібліографічного забезпечення потреб та запитів користувачів;
- тісна співпраця з педагогічним колективом та батьками у реалізації навчального-виховного процесу;
- розвиток пізнавальних читацьких інтересів дітей;
- сприяння засвоєнню школярами системи знань через різні форми й методи роботи;
- популяризація літератури та періодичних видань;
- формування основ інформаційної культури школярів.
Діагностика інформаційних потреб користувачів сприяє якісному забезпеченню школярів потрібною інформацією.
Метод опитування передбачає проведення бібліотекарем і вчителем анкетування, бесід з учнями. Ці форми дають можливість постійного контакту з користувачами інформації.
У процесі спостереження виявляються найсуттєвіші аспекти, що характеризують особливості запитів користувачів.
Аналіз читацьких формулярів допомагає виявити найбільш популярні серед учнів видання та актуальну для них тематику. Завдяки цьому можна планувати поповнення бібліотечного фонду літературою, яка користуватиметься найбільшим попитом.
Аналіз усних і письмових заявок передбачає вивчення запитів на тематичний пошук матеріалів. Він, як і аналіз читацьких формулярів, дозволяє визначити, які джерела користуються найбільшим попитом. Це дає можливість укладати рекомендовані списки літератури з актуальних тем, виділяти у фонді необхідні видання, організовувати тематичні виставки.
Робота шкільної бібліотеки спрямована також на підвищення фахового рівня вчителів, удосконалення їхньої професійної майстерності, ознайомлення з новими формами та методами роботи. До кожного педагога регулярно доноситься інформація про нові надходження, наявність додаткової літератури з предмета, наукових досліджень у педагогіці, методиці викладання предметів. Учителі, що атестуються, одержують актуальну для них фахову інформацію.
Інформаційна робота серед педагогічного колективу включає також підготовку інформаційних списків літератури та виступи на педрадах.
Сучасне інформаційне суспільство неможливо уявити без новітніх засобів, за допомогою яких людина отримує свої знання, обмінюється думками, вирішує різноманітні соціальні й побутові проблеми. Інформація — продукт цивілізації, рушій її прогресу, важливий складник змісту освіти.
Бібліотеки повинні стати посередниками між джерелами інформації й користувачами. Оскільки користування шкільною бібліотекою — це, з одного боку, початкові кроки особистості в інформаційному просторі, а з іншого — засіб і стимул професійного зростання педагогів та підвищення якості освіти. Реагуючи на нові вимоги щодо якості інформаційного забезпечення навчальних предметів, шкільні бібліотеки повинні формувати політику інформаційної підтримки освіти, навчити читача самостійного пошуку інформації.
Основними завданнями навчання інформаційної культури мають бути:
- Формування інформаційного світогляду особистості.
- Набуття учнями знань та умінь з інформаційного самозабезпечення навчальної, професійної або іншої пізнавальної діяльності.
Інформаційний світогляд – це система узагальнених поглядів на інформацію, інформаційні ресурси, інформаційні системи, інформаційні технології, інформатизацію, інформаційне суспільство та місце людини в ньому, ставлення
до навколишнього інформаційного середовища, а також обумовлені цими поглядами переконання, ідеали, принципи пізнання та діяльності.
Учень має оволодіти раціональними прийомами самостійного пошуку інформації як традиційним (ручним), так і автоматизованим (електронним) способами; освоїти формалізовані методи аналітико-синтетичного опрацювання інформації; використовувати традиційну і комп’ютерну технології для підготовки й оформлення результатів самостійної пізнавальної діяльності.
Бібліотека й освіта — це поняття одного роду. Як і навчальні заклади, шкільні бібліотеки поширюють ідеї, сприяють розвитку допитливості, заохочують учнів до пізнання нового, дають змогу кожній особистості виробити своє ставлення до того чи іншого питання, отримати загальні та професійні знання. З оптимізмом дивлячись у майбутнє, дослуховуємося до порад Василя Сухомлинського, який зазначав, що «Триста, п’ятсот, тисячу років житиме школа — і стільки ж років нехай живе в ній книжка. А кабінетом № 1 у школі має бути шкільна бібліотека».
1.2. Інформаційна робота бібліотеки
Шкільна бібліотека має утвердитись як центр духовного становлення особистості, духовної культури школярів, формування духовних ціннісних орієнтацій через засвоєння надбань вітчизняної і світової культури. Сьогодні навчально-виховний процес спрямований на виховання учня – суб`єкта культури і власної життєтворчості.
Бібліотека повинна акцентувати увагу педагогів на нових методичних доробках, розробках, ідеях, концепціях щодо навчання і виховання підростаючого покоління. Співпраця шкільного бібліотекаря з педагогічним колективом багатоаспектна і може проявлятися у проведенні уроків позакласного читання, занять-практикумів із прищеплення школярам навичок роботи з книгою, користування бібліотекою, інформаційними технологіями, організації спеціальних екскурсій, факультативів, гуртків, які б поглиблювали систему бібліотечно-бібліографічних знань учнів, проведенні вікторин, конкурсів, бесід, творчих уроків.
Сьогодні освітянські книгозбірні перетворюються в сучасні інформаційні центри навчальних закладів. Упроваджуючи у свою роботу нові інформаційні технології, використовуючи Інтернет, вони намагаються створити умови для повноцінного забезпечення інформацією педагогів та учнів.
Шкільна бібліотека має здійснювати інформаційну підтримку навчальної та освітньої діяльності, а також виконувати інформаційно-консультативну та інформаційно-координаційну функції, спрямовані на вчителя, родину та інші заклади культури та освіти. Підвищити якість навчально-виховного процесу не можна без підвищення теоретичної, професійної, загальнокультурної підготовки всіх учителів. Це і є для шкільної бібліотеки орієнтиром у визначенні завдань інформаційного обслуговування педагогів.
В інформаційній роботі використовується індивідуальне, групове та масове інформування:
- книжкові виставки;
- тематичні папки;
- довідкові видання;
- періодичні видання;
- медіатека;
- система каталогів та картотек;
- рекомендаційні списки літератури;
- інформаційні вісники;
- бібліотечні уроки.
У нашій шкільній бібліотеці інформаційно-бібліографічна робота проводиться за двома напрямами:
- інформаційне забезпечення розвитку дитини в школі, яке сприяє засвоєнню учнями знань з основ наук, розширенню і поглибленню знань, одержаних на уроках, підвищує не лише інтелектуальний, а й духовний розвиток особистості;
- інформаційне забезпечення педагогічного колективу школи.
Хто володіє інформацією – той володіє світом
|