Кухарський ліцей Іванківської селищної ради

Меню сайту

Конституція
Конституція

Наше опитування

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ

Сучасні освітні виклики, спричинені введенням 24.02.2022 воєнного стану в Україні та продовженням до 31.12.2022 дії карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19), залишають у 2022/2023 навчальному році актуальним питання належної організації освітнього процесу за дистанційною формою, зокрема, у сфері загальної середньої освіти.

Нормативне забезпечення

Організація дистанційного навчання у сфері загальної середньої освіти регулюється:

  • Законом України «Про освіту»;
  • Законом України «Про повну загальну середню освіту»;
  • Законом України «Про внесення змін до деяких законів України в сфері освіти щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану» від 28 квітня 2022 року № 7325;
  • Указом Президента України від 16 березня 2022 року № 143 «Про загальнонаціональну хвилину мовчання за загиблими внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України»;
  • постановою Головного державного санітарного лікаря України від 06 вересня 2021 року № 10 «Про затвердження протиепідемічних заходів у закладах освіти на період карантину у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19)»;
  • наказом Міністерства освіти і науки України від 08 вересня 2020 року № 1115 «Деякі питання організації дистанційного навчання»;
  • наказом Міністерства освіти і науки України від 01 жовтня 2012 року № 1060 «Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси»;
  • наказом Міністерства освіти і науки України від 28 березня 2022 року № 274 «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні»;
  • наказом Міністерства охорони здоров’я України від 25 вересня 2020 року № 2205 «Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти»;
  • листом Міністерства освіти і науки України від 19 серпня 2022 року № 1/9530-22 «Щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти».

Дистанційне навчання – це організація освітнього процесу (за дистанційною формою здобуття освіти або шляхом використання технологій дистанційного навчання в різних формах здобуття освіти) в умовах віддаленості один від одного його учасників та їх, як правило, опосередкованої взаємодії в освітньому середовищі, яке функціонує на базі сучасних освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій.

Організація дистанційного навчання в закладі загальної середньої освіти має забезпечити можливість здобувачів освіти реалізувати право на якісну та доступну освіту відповідно до їх здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей та досвіду, незалежно від віку, місця проживання чи перебування, стану здоров’я, інвалідності, соціального і майнового стану, інших ознак і обставин, у тому числі тих, які об'єктивно унеможливлюють відвідування закладів освіти.

Системотехнічне забезпечення

Організація дистанційного навчання ґрунтується на використанні і поєднанні специфічних освітніх технологій та технічних засобів зв’язку із сучасними методиками навчання, на передачі інформації. Питання належної організації дистанційного навчання потребують відповідного системотехнічного забезпечення закладу загальної середньої освіти (далі – заклад).

Ці та інші функції, відповідно до пункту 3 статті 37 Закону України «Про повну загальну середню освіту», покладено на засновника закладу, де зазначено, що він «зобов’язаний забезпечити утримання та розвиток заснованого ним закладу освіти, його матеріально-технічної бази на рівні, достатньому для виконання вимог державних стандартів, ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти, вимог трудового законодавства, оплати праці педагогічних та інших працівників, охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки тощо».

Системотехнічне забезпечення дистанційного навчання в закладі включає:

апаратні засоби (персональні комп’ютери, мережеве обладнання, джерела безперебійного живлення, сервери, обладнання для відеоконференц-зв’язку тощо), що забезпечують розроблення, накопичення та ефективне використання електронних освітніх ресурсів, управління освітнім процесом та навчальну взаємодію між суб’єктами дистанційного навчання у синхронному та асинхронному режимах;

інформаційно-комунікаційне забезпечення із пропускною здатністю каналів, що надає суб’єктам дистанційного навчання цілодобовий доступ до електронних освітніх ресурсів для реалізації освітнього процесу в синхронному та асинхронному режимах. Підключення до мережі Інтернет рекомендовано зі швидкістю не менше 100 Мбіт/с із використанням оптоволоконних технологій;

програмне забезпечення загального та спеціального призначення (у тому числі для осіб з особливими потребами), яке має бути ліцензійним або побудованим на програмних продуктах з відкритими кодами;

технічна/сервісна підтримка для забезпечення безперервної роботи платформи дистанційного навчання, що надається фахівцями у сфері цифрових технологій;

електронні освітні ресурси з навчальних предметів (інтегрованих курсів), що необхідні для забезпечення дистанційного навчання. Види електронних освітніх ресурсів, вимоги до них, порядок їх розроблення та впровадження визначається відповідно до Положення про електронні освітні ресурси, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01 жовтня 2012 року № 1060 (зі змінами).

Для потреб організації дистанційного навчання педагогічні працівники можуть використовувати персональні комп’ютери. Проте, з метою забезпечення умов праці, необхідних для організації дистанційного навчання, відповідно до умов трудового договору або за рішенням засновника може здійснюватися надання педагогічним працівникам персональних комп’ютерів (з можливістю використання засобів аудіо-, відеоконференцзв’язку) в тимчасове користування.

Навчально-методичне забезпечення

Для ефективної організації дистанційного навчання рекомендовано використовувати такі платформи дистанційного навчання: Microsoft Teams, Google Workspace for Education, Moodle, Edmodo, Мій клас, Classdojo, електронний журнал, щоденник тощо. Дані сервіси мають можливість відстежувати результати роботи учасників освітнього процесу (учителів, учнів), спостерігати за наповненням та проведенням дистанційних занять, зберігати роботи учнів та фіксувати результати навчання.

Moodle (https://moodle.org/) – це безкоштовна, відкрита навчальна платформа, призначена для створення персоналізованого освітнього середовища. Платформу можна розгорнути на власному вебсервері. З-поміж різних варіантів розміщення Moodle-сайту можна виділити ресурс Gnomio (https://www.gnomio.com), який дозволяє створити власний сайт з готовими налаштуваннями. Система має простий та ефективний web-інтерфейс, дизайн має модульну структуру і легко модифікується, підтримуються різні структури курсів: «календарна», «форум», «тематична». Кожен курс може бути додатково захищений за допомогою кодового слова. Має багатий набір модулів-складових для курсів: чат, опитування, форум, глосарій, робочий зошит, урок, тест, анкета, вікі, семінар, ресурс (у вигляді тексту, вебсторінки, каталогу). Усі оцінки сформовано у сторінку журналу (або у вигляді файлу), доступний повний звіт щодо роботи користувача в системі, можливе налаштування e-mail (розсилки новин, форумів, оцінок і коментарів учителів). Однак, на відміну від Google Classroom, ця платформа вимагає більш серйозного підходу і більш глибокого вивчення інструментів роботи. Добре, коли увесь заклад буде працювати в середовищі Moodle, але якщо вчитель самостійно організовує роботу з класом, то можна вибрати програму простішу.

Microsoft Teams (https://www.microsoft.com/uk-ua/education/products/teams) – це хмарний сервіс, який поєднує найзручніші сучасні інструменти для роботи, а саме: можливість якісного відеозв’язку для проведення онлайн занять, нарад, спільно працювати з документами в реальному часі, створювати інтерактивні звіти, опитувальники, доступ до персонального сховища обсягом 5000 Гб, відкриває унікальні можливості для творчої співпраці з будь-якого пристрою.

Google Workspace for Education – це пакет спеціалізованого хмарного програмного забезпечення, інструментів для спільної роботи та дистанційного навчання від компанії Google. Основна складова пакету – система управління навчанням Google Classroom.

Якщо ж у закладі немає єдиної платформи дистанційного навчання або відсутнє середовище G Suite for Education, то можна запропонувати вчителям 7–11 класів для організації освітнього процесу використовувати платформу Google Classroom. Учителю та учням для роботи на платформі Google Classroom потрібно мати облікові записи в поштовому сервісі Gmail, що дітям дозволено з 13 років.

Google Classroom (https://classroom.google.com) – це сервіс, що пов’язує Google Docs, Google Drive і Gmail, Google Meet, дозволяє організувати онлайн-навчання, використовуючи відео-, текстову та графічну інформацію. Учитель має змогу проводити тестування, контролювати, систематизувати, оцінювати діяльність, переглядати результати виконання вправ, застосовувати різні форми оцінювання, коментувати й організовувати ефективне спілкування з учнями в режимі реального часу. Основним елементом Google Classroom є групи. Функціонально групи нагадують структурою форуми, оскільки вони дозволяють користувачам легко відправляти повідомлення іншим користувачам. Завдяки сервісу для спілкування Google Meet учні та вчитель мають змогу вести онлайн-бесіди в режимі реального часу з комп’ютера або мобільного пристрою, учні/учениці класу можуть показувати свої екрани, дивитись і працювати разом. Така трансляція автоматично публікуватиметься на YouTube-каналі. Також платформа дозволяє за допомогою Google-форм збирати відповіді учнів і потім проводити автоматичне оцінювання результатів тестування.

Заклади загальної середньої освіти, що розгорнули середовище G Suite for Education або платформу дистанційного навчання Moodle (або подібні Classdojo, Мій клас тощо), можуть забезпечити роботу всіх учасників освітнього процесу в цьому середовищі. Учням не потрібно додатково реєструватися в інших системах і сервісах. Однією з переваг використання систем дистанційного навчання в освітньому процесі є автоматичне створення журналу оцінок та інформування про появу нових завдань і термінів їх виконання.

Для учнів 1-6 класів, які ще не мають можливості створити власні поштові облікові записи, доцільно застосовувати такий онлайн-ресурс, як віртуальні дошки Padlet (https://padlet.com/), Linoit (http://linoit.com/) тощо. У цій ситуації краще створювати по одній дошці для кожного класу. Наприклад, класний керівник створює онлайн-дошку для свого класу за шаблоном «Полиця», де кожний окремий стовпчик має назву навчального предмета (українська мова, математика, англійська мова та інші), і надає доступ до редагування всім учителям, які викладають у цьому класі, можливість залишати коментарі глядачам. Кожен учитель розміщує в окремих постах навчальний матеріал у відповідному стовпчику. Для зручності орієнтування учнів на віртуальній дошці можна починати кожний пост у стовпчику із зазначення дати і теми уроку. Онлайн-дошки можна використовувати для проєктної роботи, індивідуальних завдань або як інструмент донесення та збору інформації від всіх учнів в одному місці.

Електронні журнали, електронні щоденник «Нові Знання», Human, E-school, Prosvita мають модуль «Дистанційне навчання», що дозволяє організувати дистанційне та змішане навчання.

Human (https://www.human.ua/) забезпечує комплексну цифровізацію освітніх закладів шляхом консолідації інструментів для організації освітнього процесу, комунікації та аналітики в єдиній системі. Як результат, заклад отримує інструменти для очної та дистанційної форми навчання, а також прозору статистику освітнього процесу.

Для налагодження комунікації між учасниками освітнього процесу, оперативного інформування щодо динамічних змін тощо можливе також використання сайту закладу (повідомлення можуть бути публічними, а також повідомлення, для яких доступ є обмеженим, лише для учнів та батьків). При комунікації обов’язковим є забезпечення зворотного зв’язку між учасниками освітнього процесу.

Зворотній зв’язок з учасниками освітнього процесу заклад може здійснювати засобами соціальних мереж.

Сервіс Нові знання (https://nz.ua/) є однією зі складових всеукраїнського проєкту «КУРС: Освіта», синхронізується з «Курс школа», повністю використовує наявну базу даних вчителів, учнів, батьків, приміщень. Передбачене подання електронної заяви до 1 класу, з подальшим автоматичним зарахуванням та формуванням наказів, автоматично створюється розклад уроків, вноситься заміна вчителів, відкрито цілодобовий доступ для адміністрації, вчителів, учнів та батьків.

E-school (https://e-schools.info/) призначений для обробки і надання в зручному електронному вигляді інформації про успішність учнів. Сервіс надає можливість вчителям розміщати навчальні матеріали, учням – виконані завдання, проходити тестування. Є можливість індивідуально налаштовувати сервіс для роботи. Сервір має демо-версію для ознайомлення. Використовуючи можливості електронного журналу, заклад освіти отримує потужний інструмент для автоматизації освітнього ролцесу.

Prosvita (https://prosvita.net/) дозволяє вчителям наповнювати онлайн курс навчальними матеріалами з доступом для учнів за допомогою програмних інструментів для спільного онлайн-навчання. Можливості платформи: онлайн трансляції, електронний щоденник, онлайн бібліотека, тестування, онлайн курси, аналітика, моніторинг освітнього процесу, освітні онлайн ігри, конструктор опитувань та форми зворотнього зв’язку.

Використання соціальних мереж / месенджерів. Учитель створює групу в соціальній мережі/месенджері (Facebook, Viber, Telegram тощо) з обмеженим доступом, розміщує навчальні матеріали та/або посилання на навчальні онлайн-ресурси, завдання. Також у групі можна проводити опитування учасників.

Використовуючи засоби електронної пошти, учитель надсилає учням на їх електронні скриньки навчальні матеріали та/або посилання на навчальні онлайн-ресурси, завдання; учні опрацьовують самостійно матеріали та виконують завдання, виконані завдання надсилають на електронну скриньку вчителю.

В умовах дистанційного навчання актуальним є проведення онлайн-занять, вебінарів, конференцій, нарад, батьківських зборів, індивідуальних консультації. Організувати онлайнові заняття можна за допомогою різних сервісів Google Meet та програм Zoom, Skype, Viber, Cisco Webex, що дають вчителеві потужний інструмент для мотивації та спілкування з учнями на відстані у безпечному середовищі. Zoom, Skype потребують встановлення додатків на пристрій. Для роботи з Google Meet користувачі повинні мати облікові записи Google. Дані сервіси дають змогу викладачу поєднати мультимедійні ресурси (текстову, графічну, аудіо та відео інформацію) на єдиній платформі і в режимі реального часу обговорити та пояснити навчальний матеріал.

Типове положення про дистанційне навчання визначає, що освітній процес за дистанційною формою здійснюється за такими формами: навчальні (у т. ч. практичні, лабораторні) та корекційно-розвиткові заняття, вебінари, онлайн форуми та конференції, самостійна робота, дослідницька, пошукова, проєктна діяльність, навчальні ігри, консультації та інші форми організації освітнього процесу, визначені освітньою програмою закладу (навчальними програмами з окремих предметів (інтегрованих курсів).

Веб-ресурси навчальних дисциплін (програм), що необхідні для забезпечення дистанційного навчання, можуть містити:

  • методичні рекомендації щодо їх використання, послідовності виконання завдань, особливостей контролю тощо;
  • документи планування навчального процесу (навчальні програми, навчально-тематичні плани, розклади занять);
  • відео- та аудіозаписи лекцій, семінарів тощо;
  • мультимедійні матеріали;
  • термінологічні словники;
  • практичні завдання із методичними рекомендаціями щодо їх виконання;
  • віртуальні лабораторні роботи із методичними рекомендаціями щодо їх виконання;
  • віртуальні тренажери із методичними рекомендаціями щодо їх використання;
  • пакети тестових завдань для проведення контрольних заходів, тестування із автоматизованою перевіркою результатів, тестування із перевіркою викладачем;
  • ділові ігри із методичними рекомендаціями щодо їх використання;
  • електронні бібліотеки чи посилання на них;
  • бібліографії;
  • інші ресурси навчального призначення.

Для забезпечення дистанційного навчання здобувачів освіти заклад може створювати власні веб-ресурси або використовувати веб-ресурси з освітніх сайтів «На урок», «Всеосвіта», «Мій клас», Classtime, Сlass Dojo, LearningApps тощо на розсуд педагогічних працівників.

Онлайн-тести можна створювати в Google-формах, а також на спеціалізованих платформах, наприклад «На урок», «Всеосвіта», «Мій клас», Classtime, Сlass Dojo Quizlet, Quizizz, Kahoot, LearningApps тощо за вибором вчителя, враховуючи можливості учнів. Завдання, підготовлені вчителем за допомогою електронних засобів, можуть містити інструмент для самооцінювання учнів в ігровій формі, що сприятиме підвищенню мотивації учнів до їх виконання.

Вимоги до навчальних матеріалів, що створюються та використовуються в межах застосування технологій дистанційного навчання визначається чинним Положенням про електронні освітні ресурси.

Звертаємо увагу, що під час організації дистанційного та змішаного навчання слід виважено обирати електронні освітні ресурси, ураховуючи їх дидактичну доцільність, фактологічну коректність змісту, відповідність навчальній програмі. Вибір цифрової платформи для використання в освітньому процесі заклад загальної середньої освіти здійснює самостійно з урахуванням технічних можливостей учителів та учнів. Організовуючи дистанційне навчання вчителі можуть скористатися методичними рекомендаціям «Організація дистанційного навчання в школі».

За умов використання дистанційної/змішаної форм навчання посилюється значущість навчання щодо безпеки в інтернеті. Для формування безпечної поведінки учнів в Інтернеті помічними ресурсами будуть посібники, розроблені/перекладені українською мовою за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні, а саме:

«Онлайк» – друге оновлене видання навчально-методичного посібника «Керівництво із соціально-педагогічного супроводу формування безпечної поведінки підлітків в інтернеті», «Інтернет, який ми хочемо – посібник для учителів» (The Web We Want), «Інтернет, який ми хочемо – посібник для підлітків») The Web We Want).

Також рекомендуємо формувати в учнів мережевий етикет, спонукати дотримуватись правил спілкування та взаємодії в інтернеті, нести відповідальність за власні дії в мережевому просторі.

Заклад може організовувати освітній процес із використанням технологій дистанційного навчання за допомогою технічних засобів комунікації, доступних для учасників освітнього процесу. Проте, запроваджуючи дистанційне навчання, рекомендовано зважати не лише на наявність техніки і доступу до інтернет у вчителів та учнів, а й на специфіку початкової, базової та профільної середньої, адже рівень сформованості самостійної роботи учнів початкових класів нижчий, ніж учнів базової та профільної середньої освіти. Відповідно, організовувати роботу молодших школярів під час дистанційного навчання вдома потрібно за допомогою батьків, або осіб, що їх замінюють.

Отримання навчальних матеріалів, спілкування між суб’єктами дистанційного навчання під час навчальних та корекційно-розвиткових занять, консультацій, що проводяться дистанційно, забезпечується передачею відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації в синхронному (учасники взаємодіють між собою із затримкою в часі, застосовуючи електронну пошту, форум, соціальні мережі, хмарні сервіси тощо) або асинхронному (учасники одночасно перебувають у системі дистанційного навчання та/або беруть участь у вебінарі, відеоконференції, семінарі, чаті тощо) режимах.

Типовим положенням рекомендовано здійснювати синхронне навчання в обсязі не менше 30 %, проте, відсоток синхронного навчання заклад визначає самостійно (але це не може складати 100 %), про що зазначається у Положенні про дистанційну форму здобуття освіти, затвердженому наказом закладу.

Варто зауважити, що режим (синхронний або асинхронний) проведення окремих навчальних занять педагогічні працівники визначають самостійно. Зазначимо, що у виборі режиму навчання зазвичай оптимальним є змішаний підхід, який може допомогти вчителю об’єднати переваги синхронного та асинхронного режимів, офлайн та онлайн навчання. У результаті, з одного боку, учні тримаються  звичного для них розкладу, а з іншого – вони не перевантажені онлайн-присутністю.

Форма входу

Пошук

Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Архів записів

Друзі сайту
Верховна Рада

Урядовий портал

МОН України

КОДА

РМК відділу освіти Іванківської РДА

КОІПОПК

Педпреса

ОСВІТА





Copyright MyCorp © 2024