Нині серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми одне над одним.
Останніми роками визнано поширення в освітній практиці такого явища, як шкільний булінг. Це соціальна проблема всього світу протягом останніх ста років, однак вона ще й досі не вивчена. Перші публікації в Україні з’явилися 2005 р.
Булінг (bullying, від анг. bully — хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник) визначається як утиск, дискримінація, цькування. Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи до іншої дитини або інших дітей.
Мотивацією до булінгу стають заздрість, помста, відчуття неприязні, прагнення відновити справедливість; боротьба за владу; потреба підпорядкування лідерові, нейтралізації суперника, самоствердження тощо аж до задоволення садистських потреб окремих осіб.
Як показує практика, форми шкільного булінгу можуть бути різними:
- систематичні кепкування з будь-якого приводу (від національності до зовнішнього вигляду дитини);
- задирство;
- фізичні і психічні приниження;
- різного виду знущання;
- бойкот та ігнорування;
- псування особистих речей та ін.
Хулігани (булі) надзвичайно винахідливі. Новітній їхній "винахід" — кібербулінг, тобто знущання з використанням електронних засобів комунікації.
Дослідники пропонують таку найзагальнішу класифікацію всіх видів булінгу:
- 1-ша група — прояви, пов’язані переважно з активними формами приниження;
- 2-га група — прояви, пов’язані зі свідомою ізоляцією, обструкцією скривджених.
Соціальна структура булінгу, як правило, має три елементи, а саме:
- переслідувач (булі);
- жертва;
- спостерігач.
У сучасній науці існує декілька підходів до вивчення булінгу. Одні дослідники зосереджують увагу на пошуку й визначенні особистісних рис, характерних для особи булі та його жертви. Інші намагаються розглядати булінг як соціально-психологічний процес.
Адміністрація школи зосереджує увагу на проблемах учнів. Оскільки тема булінгу є досить актуальною, організатори Юшина Світлана Павлівна разом із Опанасенко Тамарою Іванівною провели загальношкільний захід "Стоп булінгу!".
Учні були залучені до вправ, які піднімають самооцінку, формують дружелюбне ставлення до оточуючих, дають змогу звернути увагу до проблем інших, розкривають ставлення одне до одного в учнівському колективі.
Вправа "Заповни банку"
Вправа "Назви ім*я і позитивну рису"
Вправа "Доповни відповідь"
Вправа "Асоціації"
Вправа "Я щасливий, коли..."
Вправа "Назви учасників булінгу"
Вправа "Назви лагідно"
Вправа "Усмішка по колу"
Вправа "Скріпка"
Джерело: https://ru.osvita.ua/school/lessons_summary/upbring/42788/ |